Als SEO je beste vriend is…

Wat is SEO?Rick Damoiseaux, vierdejaars student van de Hogeschool Rotterdam en inmiddels afgestudeerd, wilde me voor zijn afstudeerscriptie graag interviewen over SEO, vindbaarheid en onderscheidend vermogen. Ik vertelde hem dat het leuk en handig is om vrienden te worden met de Google bots, maar dat je met uniciteit van je organisatie wel écht het verschil maakt. Lees hier de uitwerking van het interview. 

Wat verstaat u onder SEO?
Veel mensen verstaan onder SEO: vindbaarheid. Kijk, er is enorm veel aanbod op het internet. Dat is de tijd waarin we leven. Iedereen regelt steeds meer zijn of haar zaken via internet. En natuurlijk, dan moet je er als merk of organisatie gewoon voor zorgen dat je bovenaan staat in de zoekmachines, waar dat voor jou relevant is. En vooral dat laatste, relevantie, is cruciaal. Anders schiet je met hagel. Ik zal je een voorbeeld geven.

Een van mijn klanten, Enjoy-Cakes, heeft een taartenwinkel in Spijkenisse en wil graag bovenaan komen in de zoekmachines met het woord ‘verjaardagstaarten’. Ze wil namelijk graag meer verjaardagstaarten verkopen, duh. Maar ja, het woord ‘verjaardagstaart’ is erg algemeen. Ze is niet van plan om naar Groningen te rijden om daar een verjaardagstaart af te leveren. Het heeft dan ook geen zin om in Groningen op nummer 1 in de Google-ranking te staan. Nee, voor haar is het veel interessanter om een verjaardagstaart dicht bij huis te verkopen. De combinatie ‘verjaardagstaart Spijkenisse’ is al veel interessanter voor haar. Haar bereik in de zoekmachine wordt dan wel klSEO_teksten achter de toonbank Enjoy-Cakeseiner, maar wel een stuk interessanter.

Maar nog belangrijker dan vindbaarheid, vind ik context. Het onderscheidende vermogen van een merk of organisatie. Dat je wordt gevonden is één, maar door je als organisatie te onderscheiden ben je nóg eerder vindbaar. Wat ik mijn klanten dan ook aanraadt is om verhalen te gaan vertellen over wat voor hun klanten interessant is.

Om weer even het voorbeeld van Enjoy-Cakes erbij te pakken: wat maakt die winkel nu veel toffer, leuker of lekkerder dan de Hema? Als Joyce, want zo heet de eigenaresse,   die vraag met slimme ‘engaging’ on- en offline content beantwoordt, raakt ze mensen. Dan wordt Enjoy-Cakes steeds meer top of mind. En dat, spontaan in het hoofd van je klanten opkomen als ze iets nodig hebben, is het allermooiste. Dan doet ‘zoeken’ op internet er eigenlijk niet meer toe. De ‘klik’ is dan eigenlijk al gemaakt. En daar valt voor heel veel merken en bedrijven ook heel veel te winnen.

Even terug naar SEO. Wat zijn de voordelen van SEO?
Het voornaamste voordeel van SEO is dat je je bereik groter maakt. Als je naamsbekendheid van je merk of organisatie nog niet zo hoog is, word je toch eerder en sneller gevonden. Mensen gaan dan namelijk zoeken op termen die kunnen leiden naar jouw organisatie. Er zijn slimme manieren om die zoektermen te achterhalen, te begrijpen en daar ook op een goede manier mee om te gaan. Als je dat als organisatie doorhebt, leid je meer verkeer naar jouw website en creëer je op die wijze meer leads en potentiële klanten. Als je je website al vanaf nul goed SEO-wise inricht en bijhoudt, heb je daar jaren plezier van.

Wat zijn de nadelen van SEO?
Het is een continu proces. Je moet dus blijven monitoren en experimenteren om resultaten te blijven zien. SEO is dan ook een lange termijn strategie. Het is niet zo dat je op dag 1 met zoekwoorden en content aan de slag gaat en dat je in dag 2 al veel hoger scoort in de zoekmachines. Hier gaat vaak een maand overheen. De verbetering ervan schuilt in hoe relevant je bent en blijft volgens de Google robots. Onze grote zoekmachinevriend wil namelijk zien dat je up-to-date blijft. Anders denkt Google dat je niet meer interessant bent. Actualiseer de website dan ook waar het kan. En blijf – of wordt – ook actief in voor jou relevante social mediakanalen. Zorg voor buzz. Wil je het nog mooier? Denk ook eens aan een e-mail nieuwsbrief. Als Google ziet dat jouw content van deze tijd is en dat er veel over je wordt ‘gepraat’, krijg je meer autoriteit.

Autoriteit? Verklaar u nader…
Je kunt hoger in Google komen als anderen naar jou verwijzen en/of het over je hebben. Anderen kunnen mensen zijn die over je praten op social media. Maar dit kunnen ook links zijn op andere websites naar jouw site. Hoe meer ‘anderen’ positief naar jou verwijzen, hoe beter dit vaak voor jou uitpakt. Je noemt dit linkbuilding en bouwt hiermee aan je domeinautoriteit. Hoe meer autoriteit je hebt, hoe beter voor je Google score. Zie het als mond tot mond reclame.

Laten we weer even het voorbeeld van Enjoy-Cakes erbij pakken… als 200 mensen Enjoy-Cakes aanprijzen als hele goede taartenwinkel en daar een review over schrijven op Facebook, Google+ of een recensie-website, dan is dat vaakReview_domeinautoriteit ook zo. Hoe betrouwbaarder die reviews en of die websites zijn, hoe sterker die reviews meewegen in je ranking.

Bedrijven kunnen dit prima zelf faciliteren en aanjagen. Vraag klanten om je te reviewen. En als je op LinkedIn of een andere (relevante) site een interessant artikel leest waar jij iets van vindt of waar jouw bedrijf of onderneming mee te maken heeft, reageer hierop en plaats daarbij een link naar je website.

Wat zijn de kosten die aan SEO verbonden zijn?
Dat kan ik niet 1, 2, 3 zeggen. Als je het als organisatie zelf uitvoert, dan is het gratis ;). Maar nogmaals, het kost tijd. Het is geen rocket science, maar je moet wel weten hoe het werkt en hoe je het toepast. Al doende leert men. Je kunt een SEO-specialist inhuren die een training geeft of het uitvoert. Samen met hem creëer je een basis, waarmee je steeds beter op eigen kracht uit de voeten kunt.

Doet u dat ook?
Wat dacht je. Tuurlijk!

Tot slot, heeft u nog een paar eenvoudig toe te passen SEO tips en tricks?

  1. Geef de afbeeldingen op je website een naam met een trefwoord waarop je gevonden wilt worden. Op deze manier creëer je toch weer nét iets meer relevantie met je content.
  2. Zorg dat titels van websites aantrekkelijk zijn, zodat klanten nieuwsgierig worden en wíllen klikken. En niet omdat het moét.
  3. Schrijf en praat vanuit de klant. Rep niet over wat je bedrijf wel allemaal niet kan. Het is belangrijk dat je je afvraagt: wat kan mijn (potentiele) klant met deze info? Help ik hem/haar ermee? Draagt jouw content iets bij in zijn/haar leven? Zorg dat het antwoord hierop “ja” is.

**

Al eerder schreef ik een aantal artikelen over SEO en webteksten. Kijk ook bij handige artikelen & tips voor meer inspiratie. Heb je vragen, ideeën of tips? Bel of mail me gerust. Ik help je graag met creatieve teksten en verhalen.  

 

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *