E-mailmarketing: van trash naar cash

E-mailmarketing_salespraat99 van de 100 e-mailnieuwsbrieven zijn niet boeiend. Terwijl onderzoeken aantonen dat e-mailmarketing een van de meest succesvollere manieren is om je doelgroep te betrekken bij je merk. Waarom slaan zoveel bedrijven dan toch met e-mailmarketing de plank mis? En hoe kunnen ondernemers deze trash ombuigen in cash?

 

E-mailmarketing zonde van de tijd? Not!
Met een minimale investering en één druk op de knop weten bedrijven, waarbij ik ooit iets heb gekocht, mij in no time te tracken en te tracen.
Maar vaak hebben ze het meteen gemunt op mijn portemonnee. Athans, zo voel ik het. Aanbieding hier, korting daar. “Kappen met die salespraat!” denk ik dan. En vervolgens sleep ik de e-mail linea recta naar mijn prullenbak.

In 15 minuten wakker geschud
Van e-mailmarketing en nieuwsbrieven had ik dus nooit zo’n hoge pet op. Zonde van de tijd en energie van zowel zender als ontvanger. Tot twee maanden geleden. Ik liet me verleiden door een ‘Gratis Webinar’ banner op Facebook. Tijdens het 15 minuten durende verhaal werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt. Ja, ik besteed veel tijd aan mijn blogs. Ja, ik post ook wel eens wat op de sociale media. En ja, die effort verdient zich nog niet echt terug. Er werd verteld dat effectieve e-mailnieuwsbrieven structureel veel meer klanten opleveren, die tevredener zijn en voor meer omzet gaan zorgen. Daarnaast blijf je meer in the picture en bouw je aan vertrouwen. E-mailmarketing vormt bovendien een uitstekend vertrekpunt voor een social mediastrategie. Ik werd wakker geschud. Alle content op mijn site, had ik veel slimmer kunnen inzetten in e-mailnieuwsbrieven én in blogs én op mijn site én op andere social mediakanalen. Voordat ik het zelf in de gaten had, besloot ik de e-mailmarketingcursus die me aan het eind van het webinar tegen die eenmalige en ongelooflijke prijs inclusief allerlei bonussen werd aangeboden aan te schaffen. Ik was om.

Cruciale fout: in de aanval
De fatale fout die veel ondernemers maken is dat zij in nieuwsbrieven meteen in de aanval willen gaan.
Het sales-element ligt er veel te dik bovenop. En dat wekt irritatie op. Dan verdwijnen de nieuwsbrieven – net als bij mij – in de trash. Nieuwsbrieven moeten ook geen ‘nieuws’ van je bedrijf bevatten. Daar ben je als klant niet in geïnteresseerd. Maar waarin dan wel?

Denk in klantoplossingen
Het klinkt banaal, maar klanten willen oplossingen voor hun problemen.
Ik schreef er ook al over in ‘Trek je content lingerie aan’. Wat je ook doet of verkoopt, je hebt een business omdat je problemen oplost voor je klanten. Zij zijn nieuwsgierig naar hoe je dat doet. Als je in nieuwsbrieven die nieuwsgierigheid op een goede manier aanwakkert en ook kunt bedwingen, spreek je het instinctieve brein aan van je klanten. En dat neemt onbewust 95% van alle (aankoop)beslissingen. Door vanuit oplossingen, dilemma’s en inzichten voor je klanten te redeneren en daarover te vertellen, zorg je er dus eigenlijk voor dat je je klant helpt om voor jou te kiezen.

Geef waardevolle content gratis weg
Als ondernemer heb je vaak veel kennis van het product dat je verkoopt of de diensten die je aanbiedt. Maak je klanten daarmee hongerig en deel je meest waardevolle kennis in je nieuwsbrieven. Dat voelt misschien alsof je je eigen glazen ingooit. Maar als het bij jou wringt om juist die content weg te geven, betekent dit dat je verhaal waardevol is.

Sales is spelen, niet ‘salen’
E-mailmarketing blijkt een van de meest lucratieve manieren om klanten voor je te winnen, vast te houden en te (blijven) helpen. Mits je ècht contact maakt, oprecht geïnteresseerd bent in je klant en relevant bent. Het Email Marketing Census-onderzoek van het Engelse Econsultancy onder 1.100 ondernemers ziet e-mailmarketing zelfs als het beste marketingcommunicatiekanaal om op dit moment in te investeren. Je wint je klanten met nieuwe inzichten, handigheidjes, tips en tricks. Ze willen regelmatig verbaasd worden, verrast, geïnspireerd en geholpen. Speel daar mee. En laat het me weten als ik je daarin op ideeën kan brengen. Want geen hond zit te wachten op salespraat.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *