Zit jouw type er ook tussen?

Websites zijn succesvoller naarmate ze beter zijn afgestemd op hun type bezoekers. Dat klinkt afgezaagd. Maar in de praktijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Niet iedereen beslist en leest (en koopt) op dezelfde manier. De een wil feiten, de ander wil emotie/persoonlijk contact. De ene bezoeker beslist snel, de ander langzaam. Hoe zit dat bij jouw website? Hoe beslissen jouw bezoekers? En houd je daar in beeld en tekst voldoende rekening mee? Heb je drie minuten?

Aparte types

Iedere website mikt op een of meerdere doelgroepen. Globaal zou je je (website)bezoekers in kunnen delen in de volgende vier archetypen/ klantpersona’s:

  • Competitieve bezoeker: beslist snel en op basis van ratio
  • Spontane bezoeker: beslist snel en op basis van emotie
  • Humanistische bezoeker: beslist langzaam op basis van emotie
  • Methodische bezoeker: beslist langzaam op basis van ratio

MBTI-model
Bovenstaande theorie  is gebaseerd op het Myer Briggs Type Indicator model (MBTI), dat al meer dan vijftig jaar geldt als methode om voorkeuren van mensen te definiëren.

Bol.com
De website van bol.com laat mooi zien dat er met alle vier de typen rekening gehouden wordt.

Competitieve bezoeker
Competitieve bezoekers hebben de voorkeur om snel te beslissen op basis van feiten. Ze vragen zich af waarom ze juist bij jou op de website moeten zijn. Ben je geloofwaardig? En hoe help je om hun doelen te bereiken?

  • Een korte opsomming van artiest, titel, prijs en levertijd is voor een competitieve bezoeker op zoek naar een dvd/cd voldoende om zijn keuze op te baseren.

MBTI Competitieve bezoeker

Spontane bezoeker
Spontane bezoekers kiezen snel op basis van emotie. Ze laten zich niet leiden door feiten maar door gevoel. Ze vinden het belangrijk dat je een product naar eigen wens kunt aanpassen. Goede service is belangrijk. En ze zijn gevoelig voor aanbiedingen en acties.

  • Bol.com mikt op spontane beslissers met in het oog springende kortingen en acties. 

Humanistische bezoeker

Humanistische bezoekers beslissen langzaam op basis van emotie. Deze consumenten zijn benieuwd naar de achtergronden, maar zoeken bevestiging in wat anderen vinden en zeggen. Als dat goed voelt, zijn ze overtuigd.

  • Bol.com biedt volop de gelegenheid om reviews te lezen en achter te laten. Ze inspireren ook door te laten zien wat de collectie is die ‘in het straatje past’ van de categorie of het gevoel.  

Methodische bezoeker

Methodische bezoekers beslissen langzaam op basis van feiten. Deze consumenten zijn benieuwd naar het hele proces, naar de achtergronden van een product en gaan niet over een nacht ijs. Ze maken bewuste keuzes en willen graag bewijzen en garanties zien.

  • Bol.com ‘bereikt’ deze doelgroep door geluidsfragmenten aan te bieden. In het geval van een boekkeuze wordt de methodische bezoeker blij door een aantal pagina’s vooraf lezen. Vervolgens slaapt hij of zij er nog een nachtje over, waarna een weloverwogen besluit volgt. 

Houvast
Hoe beter je als organisatie in de huid, de stemming en het karakter van je doelgroep weet te kruipen, hoe beter je verhaal. En hoe meer kracht je verhaal heeft, hoe beter de verkoopkracht van je website. Wat denk je… in welke categorie vallen jouw doelgroepen?

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *