Wroet in je ‘waarom’ en vind je corporate story

Supergoed zijn in wat je doet. Een geweldig product hebben. Met ziel en zaligheid een dienst leveren. Maar met jou beweren honderd anderen precies hetzelfde. Waarom zou de klant dan uitgerekend voor jou moeten kiezen? Precies dat ‘waarom’ is je troefkaart. Zo vroegen Janine Slootmaekers en Frank Vermaat van fietsmarktplein.nl me om hun ‘corporate story’ op te rakelen. Op één A4. Want met een doordacht antwoord op hun ‘waarom’ gaven zij hun doelgroep een reden om voor hen te gaan. Om hen te geloven.
Storytelling_corporatestory_fietsmarktplein
Continue reading

Webteksten door een andere bril

De retail heeft het zwaar. Dus moet je als brillenwinkel vooral niet dertien-in-een-do willen zijn. Achter je balie vandaan komen, contact maken met je mensen, leuke dingen durven doen en traffic naar je winkel genereren. Als ex-brillendrager dacht ik met weemoed terug aan mijn ‘good old days’ toen ik voor Optiek Swemmer uit Maassluis nieuwe webteksten en hun corporate story mocht schrijven. Smullen is een understatement.

 

Continue reading

Boek ‘Theater De Stoep’

Op 9 oktober opende het nieuwe Theater de Stoep in Spijkenisse. Apetrots ben ik op mijn bijdrage aan een schitterend boek over dit schitterende gebouw. Ik interviewde twaalf ‘hoofdrolspelers’ van het bouwproces van Theater de Stoep en schreef over hun keuzes, dilemma’s, compromissen en belangen. Naast de verhalen over de bouw, is het vooral ook een heerlijk dik kijkboek – maar liefst 230 pagina’s – van vroeger naar nu en in de toekomst. Wow! Boek theater de Stoep

Bedrijven verleiden met Doorkijk 2020

Spijkenisse ligt geografisch gezien tegen de haven van Rotterdam aan. Dat biedt enorme kansen voor bedrijvigheid, wonen, werken en leven.

In opdracht van de gemeente Spijkenisse vertaalde ik het beleidsdocument ‘Doorkijk 2020’ naar een iPad-vriendelijke website met leesbare teksten gemixt met een persoonlijk verhaal.

Helaas heeft de gemeente in 2016 de website weer op non-actief gesteld.  Continue reading

Hoe ontrafel je het verhaal van een stad?

De Gemeente Rotterdam buigt zich momenteel over de vraag op welke manier corporate storytelling haar binnenstad beter op de kaart krijgt. Zo’n twintig communicatieprofessionals van Platform Communicatie Rotterdam – de PCR – vormen op verzoek van de gemeente een spiegel en ruilen de zwoele terrasavond van 2 juli in voor een verhitte brainstorm in Worm over ‘Het verhaal van de binnenstad’.

Want het centrum van Rotterdam zit vol verhalen. Alleen, waar zitten ze? Wie vertelt ze? En op welke manier rakelen we ze op?

Continue reading

Storytelling voor de Rabobank

De eerste twee edities – zo’n vijf jaar geleden – was ik er (helaas) niet bij. Maar vanaf nummer drie staat hij al maanden van tevoren in mijn agenda. Wat is het toch? De mix van informatie, inspiratie en entertainment? De altijd sympathieke Cees Vingerling en zijn team? Het alles-erop-en-eraan? Dinner is in ieder geval served; veel eet- en leesplezier met het verslag van de Rabobank Inspiratiebijeenkomst van 7 februari jongstleden.
[issuu width=420 height=148 backgroundColor=%23222222 documentId=120224151832-0567baf7223e465e8aacb33f205f6c37 name=rabo_ovp_07-02-2012 username=ceesvingerling tag=agrifood unit=px id=af2d6ff5-7512-295c-0097-7c3fcb95dc0b v=2]

Het artikel is onlangs gepubliceerd in het magazine Ondernemend Voorne-Putten.

Rauwe data wordt mals vlees

Tijdens een masterclass Storytelling – georganiseerd door Ralph Poldervaart van Persona Company – werd bevestigd hoe verhalen in de mix met marketing ervoor zorgen dat klantinzichten voelbaar worden. Rauwe data wordt mals vlees, zeg maar. Ik heb er een verhaal over geschreven. Bekijk de video en lees verder, want storytelling… dat zouden meer mensen moeten doen.

ARVE Error: no id set

Continue reading

Verhalen zijn ‘blijvende shit’

18.27 uur. Ik ben precies op tijd, maar sta voor een verlaten pand van Deelgemeente Feijenoord. ‘Huh, het was toch Beijerlandselaan zoveel?’ Mijn smartphone slaakt op dat moment zijn laatste zucht. De meeste winkels zijn dicht. ‘Al die ondernemers zijn natuurlijk bij de boekpresentatie Trots op Winkelboulevard Zuid’. Leuk, die digitalisering. Heel leuk.

[issuu width=420 height=210 backgroundColor=%23222222 documentId=110914145740-f083da4fb09b4b36b148f4ee59277a1d name=trotsopwinkelboulevardzuid username=vanpook tag=boek unit=px id=31e90f7d-035a-9801-52f6-54ec356e7901 v=2]

Continue reading