Spot en speel met perspectief

Voor een contentplatform schreef ik 2,5 jaar geleden een verhaal over hoe ‘perspectief’ een een (web)tekst kan verrijken. Deze blog heb ik geüpdatet. De techniek staat immers niet stil. En de boodschap is nog altijd raak. Origineel uit de hoek komen met teksten en verhalen? Spot en speel met perspectief.

Continue reading

Wroet in je ‘waarom’ en vind je corporate story

Supergoed zijn in wat je doet. Een geweldig product hebben. Met ziel en zaligheid een dienst leveren. Maar met jou beweren honderd anderen precies hetzelfde. Waarom zou de klant dan uitgerekend voor jou moeten kiezen? Precies dat ‘waarom’ is je troefkaart. Zo vroegen Janine Slootmaekers en Frank Vermaat van fietsmarktplein.nl me om hun ‘corporate story’ op te rakelen. Op één A4. Want met een doordacht antwoord op hun ‘waarom’ gaven zij hun doelgroep een reden om voor hen te gaan. Om hen te geloven.
Storytelling_corporatestory_fietsmarktplein
Continue reading

Biografie Boekenberg gelanceerd

In opdracht van het gerenommeerde architectenbureau MVRDV mocht ik het beeldverhaal schrijven voor de biografie ‘Boekenberg Spijkenisse’ dat 25 november werd gelanceerd. Boekenberg Boek

De biografie, fraai vormgegeven door Vijf890, is eigenlijk een drieluik. Ik schreef een van die luiken en dook in de archieven om een beeld te schetsen van tien jaar bouw, van Spijkenisse en de politieke en sociale context waarin zo een gebouw tot stand komt. De rol van de moderne bibliotheek, de essentie van een nieuwe stad en de zoektocht naar een alternatief voor identificatie, al dan niet via historiserende architectuur.  Continue reading

Tekstschrijver is een conceptfundamentalist

Tekstschrijver in ruste Harry Obdeijn schreef begin november een mooie column in de Adformatie over de moderne copywriter. Over dat wij veel meer doen dan het fabriceren van creatieve teksten. Een goede tekstschrijver is een conceptfundamentalist. Tenminste, dat vind ik (ook). Nu nog de ruimte om te manoeuvreren…

Tekstschrijver breekt lans voor tekstschrijvers

Door: Harry Obdeijn
Bron: Adformatie #22, 4 november 2013

 

 

Voetbalvaderverhalen #1

Het fascineert me nog altijd wat voetbal in de positieve zin met mensen kan doen. Enige jaren geleden schreef ik er zelfs een paar columns (de rode afbeeldingen onder) over onder pseudoniem Godfried van Boeion.

Als dan onverwacht in 2012 je bloedeigen zoon voor dé club van Nederland mag uitkomen en ‘het clubblad’ zoekt artikelen, dan laat een tekstschrijvende voetbalvader (en bovendien voetballende tekstschrijver) die kans niet onverzilverd.

De titel ‘De Feyenoord Mansion… puur genot’ spatte helaas uiteen op de lat. De redactie van Feyenoord Magazine koos liever voor een verdedigend ‘Clara en Feyenoord’. Maar het eerbetoon aan de jongste telgen van de Feyenoord Academy werd er niet minder om. Gewoon omdat ik apetrots op je ben, Ivar. Ik heb de bevroren tenen op Varkenoord er graag voor over. Ik hou van je.  Continue reading

Eén Voorne-Putten vaart er wel bij

Rotterdam heeft Rotterdammers. Zeeland koestert haar Zeeuwen. En Voorne-Putten? Wie ´maken´ ons eiland eigenlijk? Voorne-Puttenaren? Of dan toch de collectie Hellevoeters, Briellenaren, Spijkenissers, Geervlieters, Heenvlieters, Zuidlanders, Simonshavenaars, Tintenaars, Bernissers, Vierpoldenaren, Abbenbroekers, Zwartewalers, Nieuwenhoorners, Oudenhoorners, Berenplaters, Bierters, Hekelingers, Oostvoornaars en Rockanjenaars?

Continue reading

Tatadadááá… Studio Spóóórt

Op 25 september was ik ‘aan de bak’ om de Rabobank Inspiratiebijeenkomst te verslaan. Voor mij voelde die avond als een mini-reünie. Het verhaal verschijnt binnenkort, maar kun je niet wachten? Laat je alvast inspireren door het topje van mijn interviewijsberg met onder andere Aad Ouborg (2008), Wim van Sluis (2009) en Trendy Tonny (2009).

Har ontmoet een oude bekende @ Rabobank Inspiratiebijeenkomst op 25 september 2012

Hoe ontrafel je het verhaal van een stad?

De Gemeente Rotterdam buigt zich momenteel over de vraag op welke manier corporate storytelling haar binnenstad beter op de kaart krijgt. Zo’n twintig communicatieprofessionals van Platform Communicatie Rotterdam – de PCR – vormen op verzoek van de gemeente een spiegel en ruilen de zwoele terrasavond van 2 juli in voor een verhitte brainstorm in Worm over ‘Het verhaal van de binnenstad’.

Want het centrum van Rotterdam zit vol verhalen. Alleen, waar zitten ze? Wie vertelt ze? En op welke manier rakelen we ze op?

Continue reading

Cut the reclamecrap, start met content

“Papa, reclame vind ik helemaal niet leuk. Ze vertellen allemaal dingen die niet waar zijn. Bij de Choco Pops zit nu zo’n balletje en daar waren ze op televisie mee aan het hooghouden. Maar in het echt is het gewoon een pittenzakje. Daar kun je helemaal niets mee!
Storytelling met pittenzakjesStierenstront
Veel organisaties denken er nog steeds mee weg te komen: mooie verhalen ophangen en vervolgens kul leveren. Maar de tand des tijds heeft marketing en de mensheid dichter bij elkaar gebracht. Kinderen, puur en eerlijk als ze zijn, zien door alle marketingcommunicatiebomen die we anno 2012 planten gelukkig vaak nog wèl het bos. Als ouders hoeven we onze koters niet meer te leren dat reclame vaak bullshit is. Ze zien het zelf.

Storytelling voor de Rabobank

De eerste twee edities – zo’n vijf jaar geleden – was ik er (helaas) niet bij. Maar vanaf nummer drie staat hij al maanden van tevoren in mijn agenda. Wat is het toch? De mix van informatie, inspiratie en entertainment? De altijd sympathieke Cees Vingerling en zijn team? Het alles-erop-en-eraan? Dinner is in ieder geval served; veel eet- en leesplezier met het verslag van de Rabobank Inspiratiebijeenkomst van 7 februari jongstleden.
[issuu width=420 height=148 backgroundColor=%23222222 documentId=120224151832-0567baf7223e465e8aacb33f205f6c37 name=rabo_ovp_07-02-2012 username=ceesvingerling tag=agrifood unit=px id=af2d6ff5-7512-295c-0097-7c3fcb95dc0b v=2]

Het artikel is onlangs gepubliceerd in het magazine Ondernemend Voorne-Putten.